Ο Έρπητας των γεννητικών οργάνων

Ο Έρπητας των γεννητικών οργάνων είναι από τίς συχνές σεξουαλικά μεταδιδόμενες λοιμώξεις. Υπολογίζεται ότι το 20% των ενηλίκων ανδρών και το 25% των ενηλίκων γυναικών έχει προσβληθεί.

Υπεύθυνο στέλεχος ιού είναι ο έρπης τύπου ΙΙ (HSV2)

Ο ιός προσβάλλει περισσότερο τίς γυναίκες και η λοίμωξη εντοπίζεται στο δέρμα του αιδοίου και των βλενογόνο των μικρών και μεγάλων χειλέων, του κόλπου, του πρωκτού η τους γλουτούς.

Η πλέον συνηθισμένη μορφή στα γεννητικά όργανα οφείλεται στον ιό τύπου ΙΙ. Δευτερευόντως σε ποσοστό 15% η προσβολή οφείλεται στον τύπο Ι (HSVI) που είναι ο επιχείλιος ερπητας και μεταδίδεται με το στοματικό σεξ.

Συμπτωματολογία

Τέσσερες με δέκα μέρες απο την προσβολή εμφανίζεται ερυθρότητα στην περιοχή που συνοδεύεται απο πόνο και καύσο. Ακολούθως εμφανίζονται οι φουσκάλες που περιέχουν διαυγές υγρό και ακόλουθα σπάνε και δημιουργείται πληγή που στην συνέχεια γίνεται κρούστα και επουλώνεται σε 10-15 μέρες. Η συμπτωματολογία δεν  είναι η ίδια σε όλους τούς πάσχοντες και εξαρτάται απο τόν οργανισμό και την αμυντική του ικανότητα ως επίσης απο το αν νοσεί για πρώτη φορά η έχει ξανανοσήσει. Ετσι κάποιος μπορεί να μην έχει κανένα σύμπτωμα η να έχει θορυβώδη συμπτωματολογία που εκτός απο τα τοπικά συμπτώματα να εχει κακουχία, αδυναμία, πονοκεφάλους, μυαλγίες και δεκατική πυρετική κίνηση. Κατά κανόνα όταν κάποιος έχει ξανανοσήσει τα συμπτώματα είναι ηπιότερα λόγο ύπαρξης αντισωμάτων.

Όταν ο πάσχων αναρρώσει και επουλωθούν οι βλάβες δεν σημαίνει ότι απαλλάχτηκε από τον ιό. Ο ιός του έρπητα που είναι νευροιός, προσβάλλει δηλαδή τις απολήξεις των νεύρων παραμένει εντός του οργανισμού σε συνθήκες «ύπνωσης» και περιμένει πτώση της αντίστασης του ανοσοποιητικού για να ξαναεμφανιστεί.

Θεραπεία

Δεν υπάρχει θεραπεία για τον έρπητα. Μπορούμε όμως με κάποια αντιικά φάρμακα να πετύχουμε:

• Μείωση των συμπτωμάτων του πόνου
  • Επιτάχυνση της επούλωσης των βλαβών
  • Μείωση της πιθανότητας και του αριθμού των υποτροπών

Ιδιαίτερη σημασία έχει η έγκαιρη διάγνωση και έναρξη της θεραπείας.

Η καλή τοπική υγιεινή, η αποφυγή επαφών και ιδιαίτερα σεξουαλικών είναι σημαντική για την αποφυγή μετάδοσης.

Αποφυγή της ψηλάφησης των βλαβών και τακτικό πλύσιμο των χεριών είναι αυτονόητη όπως σε όλα τα ιογενή νοσήματα.

Η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη και ιδιαίτερα η χρήση του προφυλακτικού